Annonce

Annonce

Kædedirektør Richo Boss foran Meny-butik

Kædedirektør Richo Boss oplyser at samtlige 112 Meny-butikker inden udgangen af september vil være klar med en generisk klimamærkning på udvalgte fødevarekategorier. Foto: Meny

Meny-kæden er på vej med generiske klimaanprisninger i alle butikker

Dagrofa-kæden Meny vil gøre det nemmere for kunderne at identificere udvalgte fødevarekategorier, som belaster klimaet mindst.

Som den første supermarkedskæde er Meny-butikkerne i færd med at indføre de generiske klimaanprisninger, som Rådet for Sund Mad har udarbejdet med deltagelse af Fødevarestyrelsen.

Klimaanprisningerne skal få flere kunder til at træffe klimabevidste valg, når de fylder indkøbskurven ved at gøre det nemmere at spotte udvalgte fødevarekategorier, som har et lavere klimaaftryk.

Ifølge kædedirektør Richo Boss fra Meny er den store faglighed, der ligger bag udarbejdelsen af klimaanprisningerne, vigtig for validiteten og troværdigheden af klimamærkningen.

”Som Danmarks madmarked er det en del af vores ansvar at gøre det nemmere for kunderne at vælge mere klimabevidst, og vi gør, hvad vi kan for at leve op til det,” siger han i en pressemeddelelse.

Heraf fremgår det, at klimaanprisningerne bliver synlige i form af både skiltning og mærkninger, og direktøren oplyser, at initiativet rulles ud i alle kædens 112 supermarkeder inden udgangen af september.

Meny har desuden klima med som en del af kædens elevuddannelse, så der løbende uddannes klimaambassadører, der kan rådgive og inspirere kunderne til mere klimabevidste valg.

Kan gøre markant forskel

Ifølge Danmarks største grønne medlemsorganisation, Danmarks Naturfredningsforening, kan den generiske klimamærkning være et vigtigt skridt i retning mod at nedsætte danskernes klimaaftryk.

”Det er enormt positivt, at Meny som dagligvarebutik tager de generiske klimaanprisninger i brug, og det er et stort skridt mod at nedsætte danskernes klimaaftryk på fødevarer. Klimaanprisningerne er lavet med henblik på at gøre det så overskueligt og nemt for forbrugerne som muligt at vælge mere klimabevidst, så vi tror, det kan gøre en markant forskel,” siger markedschef i Danmarks Naturfredningsforening, Lone Norup om initiativet.

Ifølge Madkulturen, som er en videns- og forandringsorganisation under Fødevarestyrelsen, synes 73 pct. af danskerne, at det er vigtigt at være klimabevidst i sine madvaner. Men samtidig kan det være svært at gennemskue, hvordan man handler klimabevidst, når man eksponeres for mange forskellige informationer. Det konkluderede Klimarådet i en rapport sidste år, hvor de peger på, at 50-60 pct. efterlyser mere viden, information og vejledning.

Menys klimamærkning

  • De generiske klimaanprisninger er formuleret på Rådet for Sund Mads hjemmeside.

  • Klimaanprisningerne er udarbejdet af Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, De Samvirkende Købmænd, DI Fødevarer, Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødevarer, Aarhus Universitet, Rådet for sund mad, Dagrofa, Horesta, Rema 1000 og MLDK Mærkevareleverandørerne.

  • Der vil være generiske klimaanprisninger i fødevarekategorierne planteolier, grøntsager, frugt, kartofler, bælgfrugter, fisk, kylling og fuldkornsprodukter.

Kilde: Dagrofa

Flere artikler fra samme sektion

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage

Danske servicestationer udfaser turbokyllinger

Dyreværnsorganisationen Anima roser danske servicestationer for at gå foran med dyrevelfærden ved at skærpe kravene til produktionsforholdene for slagtekyllinger.

24-04-2024 3 minutter Dyrevelfærd